اطلاعیه های حوزه بین

کتابخانه؛ هم زیربنا و نتیجه و ثمره بنای حوزه علمیه!

برای شناخت جایگاه کتابخانه در زندگی طلبه، باید تعریف شما از یک طلبه و مسئولیت و کاری که انجام میدهد، درست شود …

حوزه علمیه شیعه، یک ارکان چهارگانه دارد:

  1. تدریس
  2. تحصیل
  3. تحقیق
  4. تبلیغ

لذا هر فرد طلبه برای آنکه طلبه باشد، طلبگی او در پی اشتغال به حداقل یکی از این ارکان است.
طلبه و حوزه تعریف نمی‌شود، مگر در ذیل یکی از این موارد!
تحصیل و تدریس ماهیت تعلیم و تعلم است؛

در حوزه به عنوان یک نهاد علمی یک مجموعه منابعی است که دست به دست میشود بین استاد و شاگرد، شاگرد تحصیل میکند آن متون را، استاد تدریس می‌کند آن متون را و این چرخه یک بخشی از هویت طلبگی است تا بخشی از معارف از این طریق نسل به نسل منتقل بشود.
این نهاد علمی به عنوان مبیّن و مدافع دین باید به حفظ و توسعه معارف حساس باشد لذا هر فعالیت علمی که به حفظ و توسعه میراث علمی منتهی بشود تحقیق محسوب میشود که کارنامه حوزه های شیعه در تاریخ از این جهت بسیار مشعشع و پربار است.

  1. تحقیق در واقع میتواند:
    ترجمه یک متن خوب عربی به فارسی، این تحقیق محسوب میشود چراکه به توسعه منتهی میشود.
  2. یک نسخه از قرن پنجم که هنوز چاپ نشده، تحقیق، تصحیح و احیای آن نسخه محسوب میشود.
  3. پاسخ به یک شبهه
  4. ارائه تقریری جدید از آن جواب
  5.  پاسخ به مسائل جدید مثل بانک، بیمه، بورس این هم تحقیق است.

و همه اینها از آن جهت که منجر به حفظ و توسعه میراث است تحقیق محسوب میشود.

تبلیغ هم که خط مقدم و بردن پیام دین به مخاطبین اصلی خود یعنی توده های مردم است.

حیات و بقای حوزه و طلبه به این شئون اربعه است.

حالا

کتابخانه به عنوان زیر ساخت این فعالیت های تبلیغی، و منبع ذخیره این معارف و حاصل و دسترنج مسیر پرنور تاریخ علوم است.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *